Zmiany w zasadach reklamowania się lekarzy od 2025 roku
Do tej pory obowiązujące przepisy zakazywały lekarzom reklamy. Kodeks Etyki Lekarskiej z 2003 roku stanowił, że lekarz tworzy swoją zawodową opinię wyłącznie w oparciu o wyniki swojej pracy, tym samym reklama była zabroniona. Jednak zmiany w unijnych dyrektywach, zgodnie z którymi nie można zakazywać reklam oraz rosnąca potrzeba dostosowania przepisów do współczesnej rzeczywistości, doprowadziły do konieczności aktualizacji kodeksu. Zgodnie z nowymi zapisami od 1 stycznia 2025 roku polscy lekarze będą mogli reklamować swoje usługi medyczne, co stanowi ważną zmianę. Ta nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej budzi wiele pytań, szczególnie w kontekście etyki zawodowej i odpowiedzialności lekarzy.
Nowy Kodeks Etyki Lekarskiej – co się zmienia?
Już od początku 2025 roku lekarze będą mogli informować o swoich usługach medycznych, z zastrzeżeniem, że reklama musi być zgodna z zasadami etyki zawodowej. Jednocześnie samorząd lekarski będzie miał prawo oceniać formy reklamowania, co wprawdzie może prowadzić do pewnych ograniczeń. Z pewnością reklamy nie będą mogły zawierać treści dyskredytujących innych medyków anii sugerować, że dany lekarz jest „najlepszym” w swojej dziedzinie.
Znowelizowane przepisy w art. 71 w szczególności precyzują, że:
- Lekarz tworzy swoją zawodową opinię na podstawie wyników swojej pracy.
- Lekarz jest uprawniony do posługiwania się informacją o oferowanych usługach z zastrzeżeniem, że taka informacja będzie zgodna z zasadami etyki lekarskiej.
- Informacja o oferowanych usługach oznacza każdą formę przekazu mającą na celu upowszechnianie wizerunku lekarza lub usług związanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
- Lekarz jest odpowiedzialny za informację o oferowanych usługach opublikowaną przez osoby trzecie w jego imieniu lub na jego rzecz.
- Niedopuszczalne jest wykorzystywanie autorytetu lekarza do promowania usług niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
Wyzwania i kontrowersje związane z reklamowaniem się lekarzy
Pomimo że nowelizacja ma na celu dostosowanie zasad do współczesnych realiów, budzi jeszcze wątpliwości w środowisku medycznym. Krytycy obawiają się, że dopuszczenie reklamy może prowadzić do nadmiernej komercjalizacji usług medycznych, co może odbić się na jakości opieki zdrowotnej. Z kolei decyzje samorządu lekarskiego w sprawie dopuszczalności reklam mogą być uważane za subiektywne, prowadząc do sporów prawnych. Co więcej, niektóre aspekty reklamy w Internecie, które są obecnie niezwykle istotne, nie zostały dostatecznie uregulowane. Tym samym może to wywołać problemy związane z egzekwowaniem przepisów.
Edukacja pacjentów jako cel reklamy
Nowe przepisy kładą szczególny nacisk na edukacyjny aspekt reklamy medycznej. Lekarze są wręcz zachęcani do tworzenia treści nie tyle promujących ich usługi, ale mających na celu zwiększenie świadomość pacjentów w obszarze zdrowia, profilaktyki oraz dostępnych metod leczenia. Tego typu porady, informacje mogą być przekazywane chociażby w formie blogów, czy też w różnych obszarach mediów społecznościowych.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w medycynie
Warto wspomnieć, że jednym z nowych obszarów regulowanych przez Kodeks Etyki Lekarskiej jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w diagnostyce i terapii. Zgodnie z zapisem art. 12 lekarz może w postępowaniu diagnostycznym, leczniczym lub zapobiegawczym korzystać z algorytmów sztucznej inteligencji przy spełnieniu następujących warunków:
- poinformowania pacjenta, że przy stawianiu diagnozy lub w procesie terapeutycznym będzie wykorzystana sztuczna inteligencja;
- uzyskania świadomej zgody pacjenta na zastosowanie sztucznej inteligencji w procesie diagnostycznym lub terapeutycznym;
- zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji, które są dopuszczone do użytkum medycznego i posiadają odpowiednie certyfikaty.
Należy przy tym pamiętać, że ostateczną decyzję diagnostyczną i terapeutyczną zawsze podejmuje lekarz.
Nowe przepisy reklam lekarzy – dostosowanie do współczesnych potrzeb
Zmiany w Kodeksie Etyki Lekarskiej, które wejdą w życie 1 stycznia 2025 roku, są krokiem w stronę modernizacji i dostosowania przepisów do otaczającej nas rzeczywistości. Ich wdrożenie będzie wymagało ścisłej współpracy między lekarzami, pacjentami i regulatorami, aby osiągnąć równowagę między innowacją a etyką w medycynie. Nowe przepisy stanowią wyzwanie, ale także szansę na rozwój i lepsze dostosowanie medycyny do współczesnych potrzebnie tylko lekarzy, ale również pacjentów. Lekarze będą musieli dbać o to, aby reklama nie podważała zaufania, jakie pacjenci pokładają w zawodzie lekarza. Reklama jest ważna w obszarze zawodowym, a lekarze poszukujący nowych wyzwań mogą korzystać z portalu ofert pracy dla medyków hippojobs.pl